יום רביעי, 14 באוגוסט 2013

Secret of the Incas, 1954

רציתי להמליץ על סרט שממש הפתיע אותי לטובה, דרמת הרפתקאות עם גוון רומנטי. הגעתי אליו כשחיפשתי סרטים שהיוו השראה לסדרת אינדיאנה ג'ונס, שבעיני היא בעלת בסיס מאוד מעניין אבל כמו שאר סרטי שפילברג, עשויה רע מאוד. לשמחתי גיליתי סרט שעושה שימוש הרבה יותר טוב בכלים שלו, אם כי הוא הרבה יותר דרמה והרבה פחות אקשן, אבל פאלפי באותה מידה.

שם הסרט: Secret of the Incas
שנה: 1954
שחקנים: צ'רלטון הסטון, ניקול מאורי, ימא סומאק


הארי סטיל הוא שודד קברים אמריקאי שרמנטי שמנהל חיים כמדריך תיירות בפרו ומפלרטט עם גבירות מבוגרות ששוכרות את שירותיו. יום אחד מגיעה אליו עלמה צעירה ארופאית בשם אלנה אנטונסקו בבקשת עזרה להבריח אותה אל תוך ארה"ב והוא לוקח טרמפ על הבקשה שלה כדי לעצור בדרך במכרות של שבט האינקה.


החצי הראשון של הסרט מתרחש ברחובות העיר, שם מתנהלת ההכירות בין הדמויות והנסיון שלהם לברוח משם עם מטוס פרטי גנוב, החצי השני מתרחש במכרות שבט האינקה שם הם פוגשים משלחת ארכיאולוגים שבמקרה מחפשים עתיקות במקום בעת הגעת הגיבורים.


התסריט של הסרט פשוט מעולה, כל הזמן שומר על עניין, תמיד דואג לתחושת ודיעת הדמויות על המאורעות, יודע בדיוק מתי להכניס נושא חדש לעלילה ובצורה שתמקסם את הדרמה ככל האפשר. האינטרקציות בין הדמויות בנויות הרבה על פאנץ' ליינים ושורות מחץ שמשלבות הומור ודרמה ביחד. יש הרבה שימוש במשחקי מילים שנובעים מהרצון של הדמויות להסתיר ולגלות את הסודות שלהם, הרבה קריצות לקהל ברגעים שרק אנחנו יכולים להבין ודמויות שמתכוונות משהו אחד אבל מובנות כמשהו אחר.



גם מהליהוק והמשחק מאוד נהנתי, הכימיה בין הזוג הראשי כיפית למראה. כיאה לסרט משנות ה-50' דמות הגבר שובניסט אך האישה תמיד מעמידה אותו במקום, אינה מתביישת או פחותה ממנו, והיה איזון ממש טוב, מצחיק ומרגש ביניהם, מעבר לעובדה שמראש מורגשת משיכתם ההדדית.

פיסקת ספויילר: אחד הרגעים שריגשו אותי היה שהארי אומר לאלנה שבכי לא מזיז לו כתגובה לעצבות שלה, אז מיד היא משנה את הבעת פניה ואומרת "על רוב הגברים דווקא כן" בחיוך, אך אז כשהוא עוזב אותה היא בוכה באמת. זה היה מרגש לגלות שהיא באמת עבדה עליו, אבל לא איפה שחשבנו. יש עוד כמה רגעים עם רגישות עדינה שכזו בסרט.


הדמויות האחרות שסובבות את זוג הגיבורים כוללים את אד מורגן, חברו המסוכן של הארי סטיל, רודף בצע כמוהו, שמהווה סוג של מראה מכוערת לדמותו, סטנלי מורהד, ארכיאולוג שנשבה בקסמה של אלנה ומהווה מתחרה רומנטי לגיבורנו ו-קורי טיקה, זמרת משבט הילידים שנמצאים באיזור המכרות ומסתבר שהשחקנית באמת הייתה זמרת מפורסמת בתקופת יציאת הסרט.



לצערי קווי העלילה של המכרה והחבר המפוקפק של סטיל נסגרו בצורה פחות מורכבת משציפיתי וזה קצת הוריד לי מהרמה הכללית של הסרט, נוסף לכך יש כמה פרטים על חייהם האישיים של הזוג הראשי שעדיין לא היו ברורים לי כשהכתוביות עלו וחבל לי שלא קיבלתי יותר פירוט. אם זה היה סרט מימינו, הייתי מקווה שהוא יקבל המשכון!

בשורה התחתונה זה סרט מרגש, מצחיק ומותח שפועל גם על הרגש וגם על המחשבה, הוא טוב יותר מהרבה סרטים קלאסיים שזכורים מאותן שנים ונראה שדווקא הוא נשכח. מומלץ בחום.



ציון סופי: 81 מתוך 100
מומלץ למי שאהב: אני מתקשה למצוא משהו שממש דומה לזה חוץ מקווסטים ישנים כמו Gabriel Knight ו-Broken Sword ואולי גם סקיי קפטן ועולם המחר כסרט הרפתקאות רומנטי ושנון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה