יום חמישי, 6 ביוני 2013

Jinrui wa Suitai Shimashita, 2012, ביקורת

שם האנימה: Jinrui we Suitai Shimashita (תרגום: Humanity Has Declined)
שנה: 2012
אורך: 12 פרקים
ז'אנר: סיינן, slice of life, פוסט אפוקליפטי, קומדיה, סוראליזם



בשמחה והקלה רבה אני מסיים את הסדרה Humanity has Declined, סדרה שנמשכתי אליה בצורה בלתי מרוסנת בעקבות סגנון הציור המקסים שלה והדרך בה האנימציה שמה אותו לראווה. הייתי צריך לראות כאזהרה את העובדה שהיא סדרת קומדיה, את העובדה שהיא סיינן, את העובדה שאינה רומנטית, ואת העובדה שהיא slice of life sci-fi, אך הארט תפס אותי ולא עזב. מראש לא אהבתי אותה, אך כל פרק נתתי עוד צ'אנס, ובסוף כשכבר הבנתי שלא ייצא מהסדרה הזו כלום לא נשאר לי הרבה כדי לסיים אותה.

גיבורת הסדרה חיה בעולם פוסט אפוקליפטי בו יצורים קטנים ומחוייכים הנקראים "פיות" אוחזים בטכנולוגיות הגבוהות ביותר וכמו שם הסדרה "האנושות הדרדרה". הגיבורה עובדת כדוברת הפיות של הכפר שלה וכל פרק נקלעת לדילמה או תעלומה חדשה שעליה לפתור. בין הדמויות החוזרות יש את הסבא, מעסיקה של הגיבורה, עוזר צעיר שעומד לשירותה וחברת ילדות מעריצת שונן איי. במסע הסוראליסטי וההזייתי שלה היא פוגשת דמויות שונות ומטורללות ונקלעת לסכנות בלהתיות וחסרות הגיון.



כל זוג פרקים מספר סיפור העומד בפני עצמו וזוגות הפרקים מסודרים בצורה לא כרונולוגית. שני עקרונות אלה מקשים על הסדרה להכיל פיתוח דמויות או התפתחות כל שהיא ונראה שגם הסדרה לא מעוניינת בכך די. רוב ההומור הוא ציני עד מקאברי ורוב הזמן הגיבורה מבקרת את הסובבים אותה במחשבתה ולא חולקת עימם את דעותיה האמיתיות. הודות לכך תחושת הריחוק והניכור, שבכל מקרה נובעת מההומור הציני, גוברת.

היוצרים גם לא ניסו להקל על גיבורתם ואכן רוב הדמויות שפיזרו סביבה קשות לתקשורת. רוב דמויות האדם משוגעות ומנהלות שיח חירשים, הפיות בעלות רמת התבטאות והבנה מאוד מוגבלים ומתנהגות כעדר ונוסף על כל אלה הבחור הראשי אינו מוציא הגה מפיו במהלך כל הסדרה.



אני חושב שעיצוב הגיבורה והסדרה כולה נועד להיות ציני. למרות שהגיבורה יפה ומתוקה עם שיער ורוד גולש וכל העולם הוא בצבעי פסטל לא יפריע ליוצרים לצחוק על נושאים כמו מוות, דכאון וניוון ריגשי. לגיבורה אין שם. אני לא יודע מאיפה הטרנד הנורא הזה הגיע לאחרונה אבל זה בטח לא עוזר לפתח אמפתיה, סימפתיה או דמות אצל הדמות.

אני מרגיש שיש בסדרה הזו שנאה לכל דבר חמוד, עדין ואף נשי. אם הגיבורה מגיעה לחיות כמו נסיכה זה בגלל שהיא ניצלה פיות תמימות בדרך, אם יש חבורת בנות ששותה תה הן בסתר מלאות מזימות אחת נגד השניה, אם הגיבורה מחייכת ואומרת דבר מתוק היא לבטח חושבת את ההפך ויש לה איזה תחמון מאחורי החיוך ועל סצינת הגור אין בכלל מה להרחיב.



כאמור, רוב צפייתי בסדרה נעה בין חוסר נעימות לשיעמום. יש רגעים מעטים מבליחי רגש - העולם הבודד, ההרוס והמטורלל שיצרה הסדרה מצליח לפעמים גם לגעת בנושאים האנושיים שעולים ממנו. הפסקול העדין והנעים עוזר ברגעים האלה ומבלבל לגבי כוונתו האמיתית, האם צינית או כנה היא. אלה היו רגעים נדירים אך גם מהטובים יותר של הסדרה וחבל שלא התמקדה או העמיקה בהם. בעותה עת אני דורש גם רומנטיקה, דבר שהיה עשוי להגביר דרסטית את הנאתי מהסדרה.

בשורה התחתונה Humanity has Declined היא סדרה מתסכלת ולא נעימה לצפייה, המומלצת לכם אם אתם אוהבים הומור ציני ולא מחפשים סדרה עם אינטרקציות אדם מורכבות או מטובלות בכנות או אהבה.



אם מצאתם את דעתי מועילה או בא לכם לקרוא עוד אשמח אם תצביעו לביקורתי בmyanimelist שכן היא נקברה כה עמוק ע"י פאנאטים של הסדרה שכרגע אף אחד לא ייראה אותה.

ציון סופי: 40 מתוך 100
מומלץ אם אהבתם: הסדרות המצוירות של Seth MacFarlane ו-Matt Groening, הסדרה Allen Gregory, האנימה Excel Saga והסרט האמריקאי Citizen Ruth.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה